totaltelecom: (Default)
[personal profile] totaltelecom
На Telecomer начали публиковать крайне интересный материал - реальный кейс венгерского оператора Pannon. Я впервые нашёл в открытом доступе такое количество подробной и хорошо структурированной информации по "живому" оператору. Ценно и то, что описывается не какой-нибудь NTT или Clearwire, бесконечно далёкие от наших реалий, а оператор из Венгрии. Всё таки достаточно близкий рынок.

В частности, наглядно демонстрируется значительный, на уровне 8-9 лет срок возврата инвестиций в проект мобильного ШПД на базе HSDPA. Ну и много всякого. Пересказывать некогда, читайте сами!

Date: 2010-08-11 09:26 am (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
8-9 лет. Откатываемся назад - 2001-2002 годы. Скорость в десятки килобит считалась вполне пристойной, и операторы начали внедрять GPRS.

Сейчас на GPRS (не EDGE, и тем более не 3G) невозможно нормально даже почту проверить. В принципе, все еще работает оценочное правило: раз в 5 лет минимально допустимая скорость работы в Интернете удесятеряется.

Отсюда вывод: 3G просто не проживет этих 8-9 лет как технология. Появится LTE/WiMAX/..., и оператор будет вынужден вливать новые, незапланированные средства в апгрейд сети. С GPRS на EDGE, с EDGE на 3G, с 3G на... - ну и так далее. То есть я к чему. В наших реалиях в виде прогресса технологий и цен на телекомоборудование 3G оператор, делающий ставку на Интернет, не окупится НИКОГДА.

Date: 2010-08-12 09:21 pm (UTC)
From: [identity profile] dragon-j.livejournal.com
ты немножко преувеличиваешь. _проверить_ почту gprs-а более чем достаточно.
его вобщем-то достаточно даже с нею нормально работать (особенно если отучить коллег цеплять многомегабайтные бестолковые аттачи к письмам, что впрочем довольно легко сделать).

год назад я на диалапе (а это 50 кбит, меньше гпрс-а) игрался в call of duty 4 через интернет. Тоскливенько, лагово, но что-то да получалось. Ну это просто как иллюстрация, что низкие скоростя доступа не такие уж и неживые.

Date: 2010-08-12 10:16 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Ну раз длиной и толщиной меряться - я, бывает, со своей Турайи в нет хожу. 9600. Спутник.
SSH с тормозами, но бегает. Почту проверить - долго и дорого, но можно.

Но я ж не к тому. Я к тому, что GPRS нынче - не есть массовая и коммерческая услуга. Это - от безысходности, как и диалап. Массы свалили на 3G/4G.

Date: 2010-08-13 11:24 am (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
Якщо 3G будувати зараз, то запасу на цей період достатньо, не забуваємо про Evolved HSPA (HSPA+), який розвивається паралельно LTE, у Rel.10 пікові швидкості на сектор сягатимуть 168Мбпс. Та і сучасні RNC/RAN досить універсальні

Date: 2010-08-13 11:41 am (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
А что будет в лицнзионных условиях сказано по поводу такой замены оборудования? Как бы не получилось как с Йотой в России.

Кроме того, думаю что через лет 5 168 мегабит нужно будет давать не на сектор, а на каждого абонента гарантированно. Ну 100 так точно.

Date: 2010-08-13 11:45 am (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
Заміна GSM->WCDMA->LTE (навіть у межах однієї базової) потребує нової ліцензії, а от перехід у межах HSPA 3.1->7.2->14.4->21->42->84->168 *за наявності достатнього РЧР* не потребує нової ліцензії, як і апгрейд з GPRS на EDGE

Date: 2010-08-13 11:55 am (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Так, це добре (що ми поки що не у Росії).

Залишилось лише продумати, чи буде достатнью такої смуги на 10 років без зміни технології... Моя відповідь - ні.

Можна забукмаркать посилання на цей комент та через років п'ять перевірити, хто був правий ;)

Date: 2010-08-13 11:56 am (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Ще питання - вартість такого апгейду в межах HSPA, і чи закладено воно в поточний бізнес-план.

Date: 2010-08-13 12:06 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
по цифрах не скажу, але вони більш ніж на порядок нижчі ніж будівництво. ФАктично замінюються плати на RBS (і дуже страрі RBS), розширюється тарнсмісія (за потребою) і софтовий апгрейд RNC/RAN

Date: 2010-08-13 12:17 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Ну нехай так. Чи є в бізплані ще 10% капітальніх затрат? Це немало.

Date: 2010-08-13 12:00 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
фішка LTE у тому, що для нього (окрім "спецівальних") сертифіковані і усі "попередні" діапазони, окрім 450МГц. Тому якщо для 3G/UMTS можна використовувати лише 2100 та 900 (http://3g.novostavskiy.kiev.ua/2009/11/900.html) (якщо частот вистачить, ггг), то LTE мжна і у них, і 1800-тий діапазон виділити. А переоформити частоти простіше, аніж отримувати "з нуля". А там в теорії все добре.

правда араз на мою думку будувати LTE рано

Date: 2010-08-13 12:04 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
чуть не забув, 3GPP розглядало для UMTS і 1800МГц, але вони виявились нікому не цікавими (я для статті, яка так і не вийшла брав коментарі у вендорів - усі кажуть "накому не треба"), поки жарена курка у дупу не клюнулачастот не перестало вистачати, зараз Orange з Ericsson-ом тестують рішення UMTS1800

Date: 2010-08-13 12:20 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Я от думаю все про сільскі мобільні. Чи можна під "соцпроект" вибити частоти та побудувати мережу на OpenBTS+Asterisk? Технічно - можливо, приклади вже є на деяких островних странах =) Економіка тоді також є, затрати - смішні.
А потім все це продати за мільярд стратегічному інвесторові ;)

Date: 2010-08-13 12:22 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
на яких частотах? OpenBTS - це GSM, а фіг ти в Україні GSM-ні частоти виб'єш... + гемор з сертифікацією, але ідея цікава, так

PS: тілька може не *, а щось більш масштабуєме, типу FreeSwitch

Date: 2010-08-13 12:24 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
А от на 1900 хочаб.
Так, GSM, тільки голос. Це саме те, що потрібно як соціальна послуга. А там втягнемось та щось вигадаемо ;)

Date: 2010-08-13 12:28 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
для "сільських мобільних" 1900 - не найкращий діапазон, треба погуглити, здається Nokia робила для якихось островів GSM-ний проект на 450МГц, це б було цікавіше. Але як на мене, для сільських проектів все-таки CDMA-2000 краще, із стаціонарними телефонами (за таким сценарієм телефонізували село у Вірменії)

Date: 2010-08-13 12:46 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
1900 - це виходячі з наших реалій. Тому що нібито можливо ще отримати частоти, та вже є безліч терміналів на цю частоту у продажі.

OpenBTS+Asterisk обійдеться у десь $2000 з встановкою та налаштуванням, софтом і стиком E1 під ключ. І - полетіли!
Гадаю, що в CDMA стільки коштує лише один гвинтік від антени ;)

Date: 2010-08-13 12:50 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
До речі, 1900 підтримують безліч вже наявних б/в терміналів. Багато чого можуть надати родичі навіть безкоштовно при апгрейді. А CDMA термінал потрібно буде покупати новий за декілька сотень баксів, що для дідусів та бабусів із глухих сіл сума непід'ємна взагалі навіть у розстрочку. Це дуже важливо для цільової аудиторії.

Блін. З ким би побалакати у регуляторі нашому? Я б взявся якнайменше за пілот-проект.

Date: 2010-08-13 01:21 pm (UTC)
From: [identity profile] telecom-ua.livejournal.com
По-моему лучше взять СДМА 450 МГц, частоты там есть свободные, и не берёт их никто, и на них развивать сельскую связь, частота дальнобойная, и даже в горах намного лучше работет чем GSM900/CDMA800, не говоря уж про более высокие частоты. И 3Ж можно сделать.

Например выдать Укртелекому лицензию и частоты СДМА 450, продать сеть 3Ж Утел слонам, и на эти деньги пусть УТ телефонизирует и интернетизирует и село, и город, тем более что благодаря МТС этот рынок уже сформировался. Как вариант обменяться с МТС активами, УМТС уходит яйцам, СДМА переходит Укртелекому, вместе с абонами, может с доплатой какой-то стороне. Укртелеком в этом случае может сэкономить на площадках, их нужно будет раза в 3 меньше чем сейчас для УМТС, и в большинстве случаев будет достаточно площадок на АТС, которые для УТ условно бесплатны.

Да, знаю, это несбыточные фантазии. )))

Date: 2010-08-15 10:35 am (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
+1 до CDMA-2000 на 450МГц. При цьому універмальна послуга може включати і інтернет, фраховуючи що ми говоримо про "фіксовану" послугу - із зовнішніми антенами на абоненських пристроях одна база накриває доволі велику площу

Date: 2010-08-15 04:19 pm (UTC)
From: [identity profile] telecom-ua.livejournal.com
и что немаловажно, 450 МГц это "европейский" диапазон СДМА, а вот СДМА на 800 МГц лет через 5 так или иначе придётся сворачивать, в этом диапазоне будет либо ЦТВ, либо ЛТЕ.

Date: 2010-08-13 01:29 pm (UTC)
From: [identity profile] telecom-ua.livejournal.com
частот 1900 нет, и получить их невозможно, во-первых они предназначены под УМТС, во-вторых, заняты военными. Погуглите про пиплнет, ПИС и частоты 1900-1910, 1900-1920 и 1980-2000 МГц.

Date: 2010-08-13 12:16 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Та все воно реально, в особливості в Україні =)

Питання скіки це буде коштувати.

Ну і те, що ми ж про 3G, а не про LTE.

Date: 2010-08-13 12:19 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
я про те, що якщо "прижме", то на LTE буде простіше перейти, аніж на зараз на 3G

Date: 2010-08-13 12:21 pm (UTC)
From: [identity profile] mt6561.livejournal.com
Так бачимо же ж, що прижме. Чи забито "прижме" у бізнес-плані? Або знов жарені курки та інвесторові - кукіш?

Date: 2010-08-13 12:23 pm (UTC)
From: [identity profile] jin-ua.livejournal.com
поки з "кортінок" нічого не зрозуміло

Date: 2010-08-13 02:12 pm (UTC)
From: [identity profile] telecom-ua.livejournal.com
Очень сомневаюсь, что через 5 лет нужно будет каждому мобильному абоненту давать 100 Мбит. Думаю 10-20 будет вполне достаточно. И гарантированно давать скорость мобильному абоненту тоже никто не будет, это в принципе невозможно, слишком много переменных, ну разве что гарантированно 1 Мбит из 100. ))

Date: 2010-08-17 09:10 am (UTC)

Profile

totaltelecom: (Default)
Роман Химич

February 2022

S M T W T F S
  12 3 4 5
6 78 91011 12
13141516171819
20212223242526
2728     

Most Popular Tags

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Jan. 17th, 2026 08:00 pm
Powered by Dreamwidth Studios